7 fordeler ved å gå fra Google Ads til Search Ads 360 (SA360)

Er du interessert i å utvide dine søkeannonseringsmuligheter eller flytte til en avansert søkeadministrasjonsplattform som Search Ads 360 (SA360), tidligere kjent som DoubleClick Search, for din betalte søkeannonsering? "Med 66 % av CMO-er som forventer å øke investeringene i betalt søk, er du ikke alene" (Gartner).

I Marketo-rapporten “Marketing 2025: Fremtidens ferdigheter og teknologi i markedsføring” fra Australia og New Zealand, blir søkemotormarkedsføring (eller betalt søk) ansett som den høyeste prioriteten for markedsføringsinvesteringer de neste 4 årene. Rapporten identifiserer også investering i verktøy og teknologi som den viktigste faktoren som markedsførere tror vil skille dem ut (45 %) innen 2025. Dette er støttet av Search Engine Journal, som sier at “betalt søk utgjør 39 % av annonsørenes totale annonsebudsjetter”, og Google har understreket at “ledende selskaper er 1,5 ganger mer sannsynlig enn vanlige selskaper til å ha en integrert markedsførings- og annonseringsteknologisk stabel. 2 kroner for hver krone brukt er hvor mye bedrifter tjener på PPC”.

For mange digitale markedsførere som driver, planlegger å drive eller har drevet betalt søk for sin organisasjon, er Google Ads (tidligere kjent som Google Adwords) en effektiv plattform for betalt søk. Men for de som ønsker mer avanserte funksjoner, gir Search Ads 360 (SA360) (tidligere DoubleClick Search) avanserte funksjoner som lar markedsførere og byråer sømløst spore og administrere søkemotorannonser i flere dimensjoner.

I denne artikkelen vil vi utforske de viktigste forskjellene mellom å kjøre kampanjer i Google Ads og Search Ads 360 (SA360), og hvorfor det kan lønne seg å gå fra Google Ads til Search Ads 360 og Google Marketing Platform for å øke ytelsen og ROI på dine betalte søkeannonser.


7 fordeler med å bruke Search Ads 360 (SA360) over Google Ads

1. Integrasjon med resten av Google Marketing Platform gjennom Floodlight-aktiviteter

Floodlight, konverteringssporingssystemet til Google Marketing Platform, gir et avansert sporingsrammeverk for betalt søk som kan kobles til digital mediesporing. Dette gir mulighet til å lage detaljerte måleplaner som omfatter alle digitale mediekanaler, inkludert betalt søk og webplattformer. Med Floodlight kan du: Skape og aktivere målgrupper: Du kan spore og samle data fra brukere som har interagert med annonser og nettstedet ditt. Floodlight-tagger og egendefinerte variabler gjør det mulig å personliggjøre videre markedsføringsaktiviteter, for eksempel gjennom dynamisk retargeting. Avansert analyse: For organisasjoner som har en Campaign Manager 360-lisens, kan Floodlight tilby avanserte analysefunksjoner som ikke er tilgjengelige i Google Ads. Med integrasjonen med Google Ads Data Hub kan data fra eksterne kilder, som CRM-systemer, kobles til og analyseres sammen med søkedata.

2. Skaler søket ditt – administrer alle søkemotorer på én plattform

En av hovedfordelene med Search Ads 360 er muligheten til å administrere søk på tvers av flere plattformer (Google, Bing, Yahoo, m.fl.) fra én grensesnitt. Dette gir økt effektivitet og bedre kontroll.

3. Rapporter på dine betalte sosiale kontoer som søkemotorer i SA360

SA360 tillater også konsolidering av betalte sosiale aktiviteter (som Facebook og Twitter) med søkeannonseringen, noe som hindrer duplisert konverteringssporing på tvers av kanaler. Betalt sosial annonsering utgjør en betydelig del av markedsføringsbudsjetter, og derfor er det viktig å kunne administrere både søk og sosiale medier sammen.

4. Fleksibilitet i automatiserte budstrategier

SA360 tilbyr fleksible automatiserte budstrategier som gjør det mulig å optimalisere for både konverteringer og budsjettbruk samtidig. Dette gir mer kontroll over søkebudsjetter, i motsetning til Google Ads, som kun kan fokusere på ett mål om gangen.

5. Automatiserte regler

Automatiserte regler i SA360 lar deg automatisere tilbakevendende handlinger, som å justere kampanjer basert på spesifikke kriterier. Google Ads har også automatiserte regler, men SA360 tilbyr mer avanserte funksjoner for større skala.

6. Lagerstyring

Med SA360 kan du knytte kampanjer til et lagerfeed, noe som gjør det enklere å administrere annonser basert på tilgjengelig lager. Dette kan spare mange timer gjennom automatiserte oppdateringer – en funksjon som ikke er tilgjengelig i Google Ads.

7. Automatiser konsolideringen av offline data med dine søkekampanjer

SA360 gir muligheten til å laste opp offline data for å attribuere offline konverteringer til betalt søk. Dette kan gjøres via SA360-API-en og andre integrasjoner, noe som sparer tid og gir mer nøyaktig rapportering.

Når bør du vurdere å flytte til SA360?

For organisasjoner med et betalt søkebudsjett på over 150 000 kroner per måned bør det vurderes å flytte fra Google Ads til Search Ads 360 for bedre skalerbarhet og funksjoner.